Om meg

Hamar, Hedmark, Norway
En full liten østlandsbrugle som lurer på litt av hvert etter at serveringen har stengt.

fredag 27. juli 2012

Åpent brev ang. Adsense!

Ok. Mange av dere har kanskje ikke fått med seg at jeg hadde en avtale (slik som mange bloggere har) med AdSense. Det er Google's eget reklamefirma som sørger for at folk får reklame på bloggene sine.

De har en jævla grei EULA som bla. sier at du ikke har lov til å produsere falske klikk på reklamene dine.

Dette er veldig viktig.

Grunnen til at jeg ble utsatt for lov verket var at de mente jeg hadde gjort akkurat det. La meg fortelle fra begynnelsen:

Jeg starta bloggen som en motfase til rosabloggerne, så jeg kalte det rusablogg. Jeg har skrevet alle innlegg i fylla og jeg har hele tiden sikta meg inn på folk jeg kjenner. Ukjente vil ikke få en drit ut av det jeg skriver og jeg har heller aldri reklamert utenfor twitter og de som følger meg der.

Greia som Google (Adsense) ikke skjønner er at de folka som følger meg (hele 250 stk. pr. dags dato) også er mine venner på ordentlig.

I EULA'n sin så har de et kapitell som går på det med klikking på reklamer. For å si det på vanlig norsk så sier de det at du ikke har lov til å generer ekstra klikk ved at du oppfordrer folk til å klikke på bannere.

Det jeg har gjort er tydeligvis dette. Jeg kan huske en ting som jeg skrev og det var noe i retningen av at jeg ville få mer inntekt hvvis folk klikka.
Dette skrev jeg for lenge siden.

Det hører med til historien at Adsense ikke utbetaler beløp før du har tjent en viss sum. Jeg tror det er 700 norske kroner.

De visste om at jeg hadde skrevet dette lenge (og det har de logg på, akkurat som jeg har) men de sa aldri noe. Da jeg hadde generert omtrent 75 kroner unna det jeg trenkte for å få min første utbetaling, noe som skjedde nesten 2 år etter at jeg starta bloggen, så fant de ut at de skulle bruke dette kortet mot meg.

Jeg er hverken fotballfrue eller en kjendis. Jeg er bare en av mange som har reklame på sidene sine som aldri vil få utbetalt.

I mitt første avslagsbrev så sto det at jeg hadde brutt mot retningslinjene angående cliking.

Jeg tenkte at da får jeg skrive et svarbrev og prøve å forklare hvordan ting er. Det kunne jeg ikke ettersom i EULA'n deres så står det at jeg er nødt til å bruke deres klagebrev.

Det gjorde jeg. Alt jeg fikk lov til å skrive om hva saken gjaldt, måtte jeg gjøre på en diverse post.

Nå veit jeg bedre. Nå veit jeg at EULA ikke betyr en drit og at norsk lov gjelder foran.

Uansett så ble jeg irritert og skrev en del hets mot Google.

Tid gikk og jeg fant ut at jeg skulle være snill og gi de en sjangs til å svare.

Svaret fikk jeg i dag. Det var:

"Hei!

Takk for anken. Vi setter pris på informasjonen du har angitt, samt din
vedvarende interesse for AdSense-programmet. Etter å ha gått grundig
gjennom kontodataene dine på nytt og tatt hensyn til tilbakemeldingene
dine, har imidlertid våre eksperter bekreftet at vi ikke kan aktivere
AdSense-kontoen din på nytt.

Vær oppmerksom på at når vi først har kommet til en beslutning angående
klagen din, vil ikke videre klager vurderes, og du vil ikke motta flere
meldinger fra oss. Vær også oppmerksom på at AdSense-utgivere som har fått
kontoene sine deaktivert på grunn av brudd på vilkårene, ikke er
kvalifisert for ytterligere deltakelse i AdSense. Av den grunn kan du ikke
opprette nye kontoer.

Kontoer som er deaktivert for ugyldig klikkaktivitet, vil heller ikke
motta flere betalinger eller ny utstedelse av tidligere betalinger. Den
utestående saldoen din og Googles del av inntektene blir i sin helhet
tilbakebetalt til de berørte annonsørene. Takk for at du viser forståelse
for dette.

Vi forstår at du kanskje vil ha mer informasjon om kontoaktiviteten din.
Ettersom vi må beskytte våre proprietære oppdagingssystemer, kan vi
imidlertid ikke gi utgivere informasjon om kontoaktiviteten.

Med vennlig hilsen

Google AdSense"


Så nå ser jeg faktisk ingen annen utveg enn å sende klagen inn til noen som kan hjelpe meg.

Jeg skjønner at Adsense tjener penger på oss som ikke tar saken videre, men nok er nok!

De er et multimillions firma som da heller vil støtte opp om de bloggene som blir lest mest og ergo tjener masse.
Ser de en blogg de ikke ser potensialet av så stopper de tilogmed den første utbetalingen.

Jeg vil ikke oppfordre til å ikke bruke dem, for la oss se på det saklig: De er store, jeg har ikke råd til advokat engang. Men jeg vil bare ha fakta på bordet!

Hvis du eller noen du kjenner kan loven litt bedre enn meg, og synes jeg har noe jeg skulle ha sagt, så værsåsnill å ta kontakt!

Jeg synes saken er helt på trynet. Og ja. Jeg har all email.

Rico.

Hvis du ikke fikk med eg starten så er den her:

http://brugleblogg.blogspot.no/2012/06/fucked-av-adsense.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar