Om meg

Hamar, Hedmark, Norway
En full liten østlandsbrugle som lurer på litt av hvert etter at serveringen har stengt.

fredag 19. november 2010

Ikke så full i dag!

For en gang skyld skla jeg skrive litt uten å være dritings.

Jeg håper og tror at alle som leser denne bloggen skjønner at jeg for det meste er wasted og meningene blir deretter. Ikke slik i dag. Jeg har vært ute og kost meg med noen øl men nå kan jeg stå inne for det jeg sier. Jeg håper også at dere kan bruke kommentarene til å si hvor uenige dere er med meg. Eventuellt hvor enige.

I dag skal vi prate om pelsdyroppdrett! Jada. Ikke noe politisk ukorrekt i det hele tatt.

Hvor mange har sett tvprogram om stakkarslige pelsdyr som dør på en utrolig inhuman måte?
Hvis man synes det går an og er helt i orden så er man jo syk i hodet, det er alle enige om.

Men har dere tenkt over hvem som egentlig tar opp, produserer, redigerer og viser disse programmene?

En kamerat av meg ga meg en link til  akkurat denne problemstillingen.

http://www.furcommission.com/news/newsC7.htm

Der kan man lese at nettopp de som er i mot pelsoppdrett har iscenesatt alle de jævligste bildene.
Man trenger ikke være ingeniør for å skjønne at man ikke liker slike bilder (nei ikke engang jeg liker det hvis jeg skal være enig)
Hva med å få alle som filmer slike fæle ting til å i det minste levere all råfilm og lyd til noen som kan redigere det for seg som ikke har en interesse i saken. De filmene som har kommet ut nå i det siste er filmet, redigert og satt sammen av dyreverns ekstremister.

Jeg er for dyrevern, men det betyr ikke det samme som at jeg er i mot pelsdyroppdrett. Jeg er for pelsdyroppdrett men det betyr ikke at jeg er imot dyrevern.

Det er en litt sketchy situasjon. Hvis man sier at man er for det ene så er man automatisk imot det andre. Slik er ikke virkeligheten. Jeg er sikker på at mange av mine venner nå rister på hodet i avsky over det jeg sier. Fair enough. Men hvor mye kan dere egentlig om det? Helt seriøst? Det er klart ingen liker at et dyr blir flådd levende. Snakk med en i næringa, Bruk hodet. Tror du skinnet til et dyr vil se bra ut hvis det blir flådd levende? Hvem har egentlig mest å tape på at man behandler nettopp næringen sin som et rasshøl?

Jaja slik er det. Håper at dere som gidder skriver inn en liten melding.

2 kommentarer:

  1. Du har helt rett Rico. Sånn jeg ser det, sier du egentlig bare at folk skal være en bitteliten smule kritiske til kilder, og det gjelder jo for allting. At folk overhodet ikke er kritiske til hvor ”informasjon” kommer fra og hvordan den er satt sammen, er også dessverre helt korrekt.

    Jeg er imot pelsdyroppdrett, men det er mer av prinsipp, fordi jeg synes pels er stygt og unødvendig, vi har funnet opp materialer som varmer bedre og ser finere ut uansett. Og jeg ser ALDRI skrekkvideoene, av samme grunn som at jeg foretrekker å LESE nyhetene fremfor å se dem på tv. Jeg VET at folk sulter og lider og dreper og voldtar og kriger og bliver utsatt for naturkatastrofer, men jeg har ikke behov for å fylle hjernen min med bildene av det.

    Det synes jeg nemlig er mer fascinerende, folks trang til å SE død, lidelse, gru, ondskap og i dette tilfellet dyreplageri. Pelsyrfolka ville aldri innrømme det, men det er denne ”mørke” trangen i alle mennesker som får dem til å klikke på linket og se de verst mulig redigerte klippene. En perfekt klippet og redigert lidelses- medley, med garantert avsky som resultat, og ingen kan si imot dem. Selv om jeg er i mot pelsdyroppdrett, prøver jeg å skille meg fra dyrene ved å ikke følge instinktet som gjør at vi bare VIL se gru.

    Man kan jo forestille seg en dag, at en avis hadde en overskrift hvor det stod ”Mann arrestert for å torturere og filme ti ungjenter, se klippene politiet fant på hans pc HER.” Man kan jo FORESTILLE seg hvor mange klikk den artikkelen ville fått!

    Som sagt, jeg prøver å holde en viss instinktkontroll, og står ikke og glor på en bilulykke hvis hjelpen allerede er kommet. Marilyn Manson sa en del smarte ting om emnet en gang, at folk VIL se forferdelige ting, for så å klage til hverandre etterpå, og samtidig gjemme alle bildene i sin skattekiste av snuff i sitt lille perverse mørke hjerte, uten noensinne å innrømme det, og så kan de kjøre klappjakt på opphavsmannen etterpå, og få ut all aggresjonen de har over at de selv er så dobbeltmoralske. De mennesker som ikke tror de har en pervers side, har VIRKELIG et problem.

    Hm, beklager hvis det var litt off topic. Eller nei, jeg synes ikke det var det. Bilder er det sterkeste virkemidlet vi har, og skal de brukes som informasjon, så skal det faen meg være fra en nøytral kilde som du sier (finnes det?), og ikke bare brukes til å oppfylle menneskers underliggende og grunnleggende behov for å se lidelse og mishandling. Jeg nekter 

    Oh shit, sorry lang rant. Jeg burde nok få min egen blogg ;)

    SvarSlett